Jak chronić się przed ogromnymi rachunkami za telefon?

Jak chronić się przed ogromnymi rachunkami za telefon?

Każdy z nas otrzymał serię irytujących wiadomości sugerujących, że wygrana określonej sumy pieniędzy jest już w zasięgu ręki, wystarczy, że odeślemy SMS-a zwrotnego. Mowa o usługach o podwyższonej opłacie, czyli SMS Premium Rate. W Polsce jest to istny koszmar wielu abonentów, którzy zostają sami z ogromnym rachunkiem do zapłacenia. Niestety niejednokrotnie winę za to ponoszą nieświadomi klienci, którzy nie czytają dokładnie treści wiadomości i liczą na sugerowaną wygraną. Na szczęście istnieją sposoby, które pozwolą nam uchronić się przed tego typu usługami.

Od kiedy istnieje Internet i telefony komórkowe nasze dane stały się cenną walutą. Zdecydowana większość przedsiębiorstw, które pozyskały nasze numery telefonów w rozmaite sposoby próbuje nakłonić nas do odpowiedzi na przesłanego SMS-a. Najczęściej jest to sugestia, że już prawie wygraliśmy, jednak nie otrzymamy gotówki bez potwierdzenia. Tym ostatnim krokiem dzielącym nas od wygranej ma być właśnie wysłanie przez nas wiadomości zwrotnej. 

Przypadek loterii BMW
Historia ta pokazuje wyraźnie, że informowanie konsumentów o tym, że po wysłaniu SMS-a zwrotnego otrzymają nagrodę, podczas gdy w rzeczywistości gwarantowany jest wyłącznie udział w jej losowaniu jest niezgodne z prawem. Kilka lat temu Sąd Apelacyjny w Warszawie podtrzymał decyzję UOKiK dotyczącą loterii BMW od Orange Druga Edycja. Wówczas do abonentów wysyłano SMS-a o treści wskazującej, że nagroda została przyznana i że potrzebne jest potwierdzenie odbioru ze strony klienta. Wiadomości te wysyłała spółka Internetq Polska w celu zachęcenia konsumentów do udziału w loterii BMW od Orange Druga Edycja. UOKiK wydał decyzję, która stwierdzała, że praktyki te były niezgodne z prawem, ponieważ wprowadzały użytkowników w błąd. Chodziło to, że spółka sugerowała, że konsument już wygrał nagrodę i musi tylko odesłać wiadomość. Tak naprawdę odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu. Takie wywoływanie wrażenia, że abonent już wygrał nagrodę jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą i agresywną praktykę rynkową. 

Gdzie składać reklamację?
Warto pamiętać, że różnego typu gry i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez rozmaite przedsiębiorstwa, wykorzystującego do tej celu numery, które udostępniane są przez operatorów telekomunikacyjnych. Tak więc reklamację dotyczącą danej gry, loterii czy serwisu informacyjnego będzie trzeba zgłaszać do podmiotu organizującego bądź oferującego konkretną usługę. Na szczęście Urząd Komunikacji Elektronicznej opracował szczegółowe wytyczne dla użytkowników tego typu usług bądź ich potencjalnych klientów. Każdy, kto chce się skutecznie uchronić się przed niepożądanymi i bardzo wysokimi rachunkami za telefon, może skorzystać ze swojego prawa zażądania od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności. Warto wiedzieć, że taka usługa jest darmowa i powinna niezwłocznie zostać wykonana przed operatora. W ten sposób już nigdy więcej nie będziemy musieli przejmować się kuszącymi i uciążliwymi wiadomościami, których działanie jest odwrotne od obiecanych treści.

Wskazówki i porady na temat specyfiki branży e-handlu. Informacje dotyczące bezpieczeństwa płatności internetowych.

ul.Strachowskiego 9, Wrocław

801 254 695

kontakt@stowarzyszenieprasyfirmowej.pl